Producent: Wesley De Raet
Regio: België
Fles: Nocino Port d’Elvira 2007, 2008, 2010 & Blend
Kleur: brons
ABV: 30 à 40%

Speyside Port
Nocino is een donkerbruine, aromatische Italiaanse walnotenlikeur (meestal tussen de 30 en 40% ABV) die traditioneel gemaakt wordt in Emilia-Romagna, van onrijpe, groene walnoten die geoogst worden rond Sint-Jan, i.e. 24 juni. Het is een bitterzoet digestief, vaak gekruid met kaneel of kruidnagel en dan maandenlang gerijpt. Maar wat ik deze week ga proeven is ‘eigen kweek’ van mijn goeie vriend Wesley, die aan de slag ging met wijn, walnoten, suiker en extra alcohol en het boeltje in Gent rijpte op een dame jeanne. Als eerbetoon aan zijn grootmoeder Elvira doopte hij zijn eigen nocino Port d’Elvira. Ik kreeg acht expressies van Wesley, allemaal geproduceerd in verschillende jaren, wat voor kleine nuances zorgt. Ik proef ze met heel veel plezier, want ik heb absoluut geen ervaring met dit type drank. In deze tweede sessie proef ik de jongere samples, geproduceerd in 2007, 2008 en 2010 om dan te eindigen met een blend die Wesley samenstelde met zijn eigen nocino uit 2010 tot 2014.
De 2007 is mierzoet en herbaal tegelijkertijd en houdt het midden tussen een oude Vintage porto en een al even oude Speyside single malt. Bijzonder aromatisch. De 2008 is vreemd genoeg helemaal anders. Die ruikt dan weer vooral naar dessertwijn, leder en pruimtabak. Hij is zelfs een tikkeltje umami. De 2010 is elegant, donkerzoet en zou ik blind zomaar met een goeie cognac kunnen verwarren op de neus. Maar het is de blend die me met verstomming slaat: intens, krachtig, donkerzoet, kruidig en zelfs een rokerig kantje. Dat zag ik niet aankomen! Appels en krieken in een stoofpotje met een flinke druppel honing en een kleine druppel balsamico. Wow!
De 2007 plakt geweldig en doet me denken aan Graham’s Port uit de jaren ’70. Man, man, man, dat is groots. Rood fruit, pruimtabak en leder. Geweldig! De 2008 is minder zoet en zelfs een tikkeltje medicinaal, alsook ik hoestsiroop in de mond heb, maar dan op een aangename manier. De verassing op smaak is ongetwijfeld de 2010. Die doet me aan een oude cognac denken met zijn donkerzoete fruit en zachte tannine. Hij zou ook zomaar het hoogst in alcohol kunnen zitten van deze reeks (hoewel ik daarover geen zekerheid heb). Machtig lekker. En toch wordt dit nog overtroffen door de blend 2010-2014. Die is intens zoet, maar tegelijkertijd zacht kruidig en zelfs een tikkeltje herbaal, maar wel prima in balans en absoluut heerlijk met een uitstekend bittertje op het eind.
De afdronk van de 2007 is lekker lang en zo zoet als siroop. De 2008 is minder zoet, maar minstens even lang en een tikkeltje droger dan zijn voorganger. De afdronk van de 2010 is echter uitstekend: lang, kruidig, warm en donkerzoet als van een goeie cognac. Maar het beste moest nog komen: de blend van nocino uit 2010 tot 2014 combineert veel van het lekkers van zijn voorgangers en zorgt voor een bijzondere finale.
Wederom een mooie set nocino van Wesley, waarvoor een dikke duim omhoog. Het valt me echter wel op dat ik de jongere versies prefereer over de oudere, wat counter intuitive lijkt. Hoe dan ook, ik heb hier enorm van genoten. Dankjewel voor de gulle samples, Wesley!
Geproefd door Mark Dermul op 04-04-2026