Blog Image

WhivieBlog

Whisky voor iedereen!

'Whivie' staat voor Whisky voor iedereen. Het is een site waarvan we hopen dat hij u zal helpen whisky in al zijn facetten te leren appreciëren. Je kan alle informatie terugvinden op onze website whivie.be en op deze blog publiceren we graag de laatste nieuwtjes alsook de tasting notes, evenementen en ga zo maar door. Uw suggesties zijn natuurlijk van harte welkom!

Auchentoshan 14 Year Old 2011 White Rum Distillery Exclusive

Tasting Notes Posted on 29/05/2026 05:30

Distilleerderij: Auchentoshan
Regio: Schotland (Lowlands)
Fles: Auchentoshan 14 Year Old 2011/2026 White Rum Distillery Exclusive, Cask #117
Kleur: amber
ABV: 57.2%

Rumvat

In maart 2026 sprong ik even binnen in mijn home away from home in Glasgow en proefde en bottelde een Distillery Exclusive die op een White Port vat had gerijpt. Die was uitstekend en dus bracht ik een flesje mee. Maar Helen, de medewerkster in de Auchentoshan bar, stopte me na afloop van mijn bezoek nog twee extra samples in de hand van twee andere vaten die exclusief in de distilleerderij te krijgen waren op dat ogenblik. Een Sauternes wijnvat en een White Rum vat. Ik proef eerst de Toshan op het White Rum cask, want die zit iets lager in alcohol.

Het rumvat heeft duidelijk een grote invloed gehad op de delicate, tripel gedistilleerde spirit van Auchentoshan, want ik wordt onmiddellijk getrakteerd om zoete, fruitige toetsen met banaan op kop. Dat domineert echt en laat het typische karakter van het huis werken om zich te tonen. Maar een toets van gras en citrus verschijnt nog wel, mits geduld. Nog een aangename toets van woodsmoke maakt hier best een aangename neus van.

De whisky is lekker olieachtig en mondvullend, met onmiddellijk een pikant randje van de houtkruiden en iets van woodsmoke die hem diepgang geeft. Het karakter van het huis is nu gelukkig veel beter waarneembaar en het rumvat speelt deze keer tweede viool, want ik enkel maar kan toejuichen. Vers afgereden gras, graankoekjes, citroenschillen en banaan. Er zit een kleine funky toets verscholen onder al het zoets, die me echt wel aanstaat.

De afdronk is aangenaam lang, mierzoet op banaan en een niet-eerder vertoonde hint van ananas op de BBQ. Heerlijk.

Wat een aangename verrassing was dit, zeg. Had ik die ter plekke geproefd (en nog plek in de koffer gehad), was die ook meegekomen.

87/100

Geproefd door Mark Dermul op 31-03-2026



Auchentoshan 9 Year Old 2016 Uncharted Whisky

Tasting Notes Posted on 28/05/2026 06:30

Distilleerderij: Auchentoshan
Regio: Schotland (Lowlands)
Fles: Auchentoshan 9 Year Old 2016/2025 Uncharted Whisky, 1st Fill Bourbon Barrel #UC049, 617 bts
Kleur: zonlicht
ABV: 46.0%

Foei!

Unchartered Whisky is een relatief nieuwe bottelaar, die pas in 2021 hun eerste release op de markt brachten. Ze proberen de platgetreden paden te vermijden, naar eigen zeggen. In het glas zit een erg jonge Auchentoshan die naar de naam ‘Waiting for the Sun’ luistert. Nou, de lente is zopas officieel gestart, dus hoog tijd om deze te proeven.

Klassieke neus op citroengras rond een hart van mout, opgesmukt met een hint van marsepein en een verloren gelopen bosbes. Toets van kaaskorst. Lente in het glas, maar verre van groots.

De body is erg licht, net niet waterachtig. Deze biedt weinig meer dan wat ik al op de neus ervoer, maar is relatief scherp, ondanks het feit dat hij op zo’n bescheiden ABV werd gebotteld. Toets van witte peper en zoethout. Heeft erg weinig om het lijf.

In de middellange afdronk krijg ik nog een bittertje als van pompelmoes.

Vloekend in de kerk ga ik verklaren dat deze Auchentoshan enkel te genieten valt op een zonovergoten terras met een blokje ijs – Godbetert! – of verwerkt in een cocktail. Puur is het echt een niemendalletje en het soort Auchentoshan dat de non-believers’ mening staaft dat Auchentoshan een middelmatige single malt is. Zo’n 75 EUR. Foei!

81/100

Geproefd door Mark Dermul op 30-03-2026



Fettercairn 2010 Warehouse No 2 Batch 1

Tasting Notes Posted on 27/05/2026 16:30

Distilleerderij: Fettercairn
Regio: Schotland (Highlands)
Fles: Fettercairn 2010 Warehouse 2 Batch 1, OB 2021, 3600 bts
Kleur: oud goud
ABV: 49.7%

Magazijn 2

Fettercairn is een minder bekende distilleerderij, omdat eigenaars Whyte & Mackay meer energie steken in het promoten van de malts Isle of Jura en – met grote voorsprong – Dalmore. Maar de laatste jaren werd er toch flink geïnvesteerd in deze Highlander, met ondermeer een nieuwe verpakking. Eén van de paradepaardjes van Fettercairn is hun reeks onder de banner Warehouse 2. Enkele jaren geleden proefde ik daar Batch 2 van (ook gebotteld in 2021, die ik best oké vond), maar vandaag zit de eerste batch in het glas.

De neus is redelijk romig op zoete boter, bosbessen, honing en een vers gebakken wit brood. De schil van een peer. Pink Lady appels. Nog een hint van nougat en hooi. Niks mis mee.

Ook romig op de tong. Boterbabbelaars, honing, mandarijn, notenlikeur en bosbessen. En nu ook een karrenvracht aan kruiden van het hout. Gember, zoethout, peper, komijn. Zacht drogend, ondanks een frisse lift van menthol. Een hint van tabak. Mooi.

Dat drogende zet zich vooral in de middellange finish verder door.

Da’s gewoon een prima malt en met zijn prijskaartje van 70 EUR eigenlijk een prima fles.

PS. Er zijn ook een batch 3 en 4 verschenen, in 2022.

85/100

Geproefd door Mark Dermul op 10-01-2026



Fettercairn 17 Year Old 2007 Cadenhead’s Chairman’s Stock

Tasting Notes Posted on 27/05/2026 06:30

Distilleerderij: Fettercairn
Regio: Schotland (Highlands)
Fles: Fettercairn 17 Year Old 2007/2024 Cadenhead’s Chairman’s Stock, Rum barrel since 2019, 240 bts
Kleur: zonlicht
ABV: 54.8%

Rumcake

Cadenhead is één van ’s werelds oudste onafhankelijke bottelaars en ze hebben zonder twijfel al van elke Schotse distilleerderij iets gelanceerd. Nu zit een oude Fettercairn in het glas, gestookt in 2007, overgeheveld naar een rumvat in 2019 en dan in 2024 gebotteld op vatsterkte in de zogenaamde Chairman’s Stock reeks.

De neus is romig op zoete boter, bananenchips, vanille met een hint van gestoofde appel en kruisbes. Erg fruitig en toegankelijk, op het randje van snoeperig. Na enkele ogenblikken ook iets herbaal. Ik vind het een erg mooie neus.

Mooi waxy op de tong, hoor. Erg zoet zoals de neus al aankondigde, maar nu ook pittig gekruid en herbaal. Hooi, peper, anijs, kardemom en iets van kristalsuiker. Boterbabbelaars, vanillevla, rumcake. En perfect drinkbaar zonder ook maar een druppeltje water. Prima geïntegreerde alcohol en mooi in balans.

De afdronk is lang, zoet, kruidig en bovenal boozy.

Een vloeibaar dessertje. Ik vind 90 EUR best prettig geprijsd. Dankjewel voor het sample, Benny.

86/100

Geproefd door Mark Dermul op 09-01-2026



Mark’s Whisky Ramblings 602: Thy 3 Year Old 2021 Shepherd of the Herd

Mark's Whisky Ramblings Posted on 26/05/2026 06:41

Thy ligt in het hoge noorden van Denemarken, zo halverwege tussen Thyborøn en Thisted. Het is bovendien de tweede release van Klubb23 in de nieuwe reeks Shepherd of the Herd, dus dit is Wooled 002 met een Deens landras schaap op het label, een schaap dat vooral in Jutland voorkomt. De whisky werd gestookt op 13 december 2021 en te slapen gelegd op een octaaf van ocharme 64 liter. Het werd gebotteld op 13 november 2025 en is dus one month shy van 4 jaar. Met zo’n alcoholpercentage ga ik er vanuit dat ik water bij de hand moet houden. Aan de slag!



Thy 3 Year Old 2021 Shepherd of the Herd

Tasting Notes Posted on 25/05/2026 06:30

Distilleerderij: Thy Distillery
Regio: Denemarken
Fles: Thy 3 Year Old 2021/2025, Seasoned 2nd Fill Oloroso Octave #825, 76 bts
Kleur: oud goud
ABV: 61.6%

Hars

Okay… dit is de allereerste keer dat ik iets van de Deense distilleerderij Thy in het glas heb. Thy ligt in het hoge noorden van Denemarken, zo halverwege tussen Thyborøn en Thisted. Het is bovendien de tweede release van Klubb23 in de nieuwe reeks Shepherd of the Herd, dus dit is Wooled 002 met een Deens landras schaap op het label, een schaap dat vooral in Jutland voorkomt. De whisky werd gestookt op 13 december 2021 en te slapen gelegd op een octaaf van ocharme 64 liter. Het werd gebotteld op 13 november 2025 en is dus one month shy van 4 jaar. Met zo’n alcoholpercentage ga ik er vanuit dat ik water bij de hand moet houden. Aan de slag!

Om met de deur in huis te vallen: da’s een absoluut unieke neus. Erg herbaal, houterig (niet oaky, maar eerder woodsmoke), een tikkeltje umami en best kruidig. Denk anijszaad, kardemom, rozenblaadjes en het hars en de schors van dennenbomen. Dat wordt wat opgesmukt met zachte toetsen van appelsien en meringue. In eerste instantie komt dit allemaal wat vreemd over (blind had ik zeker niet aan whisky gedacht), maar naarmate ik meer tijd met mijn neus in het glas vertoef, des te meer ik hem op prijs kan stellen.

De eerste slok is al even bizar. Doet me wat denken aan die Oostenrijkse Kostenzer Alpin whisky. Nu een hint van vanille, appelsien en rozijntjes, maar ook Rucola hoestbonbons en de geur van een kerstboomverbranding. Weer flink wat woodsmoke en dat gaat hem best goed af. De alcohol is mooi geïntegreerd. Water is absoluut niet nodig. Doet heel eventjes toch denken aan een barrel aged gin met toetsen van jeneverbes, engelenwortel en zelfs biet. Vreemd, maar wel lekker.

De afdronk is best lang – kan het ook anders met zo’n ABV? – op woodsmoke, honing en flink wat herbale toetsen.

Mijn eerste kennismaking met deze Deense whisky en het nodigt uit tot meer ontdekken.

84/100

Geproefd door Mark Dermul op 16-01-2026



Thy Whisky Distillery

Distilleerderijen Posted on 24/05/2026 06:30

Thy Whisky Distillery
Gyrupvej 14
7752 Snedsted
Denemarken
+45 69 89 90 01
info@thy-whisky.dk
https://thy-whisky.dk/

Gyrup

Het familielandgoed van de familie Gyrup is de thuisbasis van de Thy Whisky Distillery, een biologische boerderij in het noordwesten van Denemarken. Ze verbouwen alle granen zelf en hebben in de mouterij voldoende ruimte om biologische mout te maken voor een aantal collega distilleerders en brouwers. Het is één van de weinig zogenaamde Single Estate distilleerderijen, waar alles ter plekke gebeurt, van veld tot fles. De mout roken ze met beukenhout.

Het landbouwbedrijf is ondertussen al 8 generaties in het bezit van de Gyrup-familie, sinds 1773. Hun velden herbergen bovendien niet minder dan tien grafheuvels uit de Bronstijd, stel je voor. In totaal beschikken ze over 500 hectare landbouwgrond, die gebruikt wordt voor het telen van graan voor de whiskyproductie, alsook voor het gras van hun melkkoeien.

8e Generatie

Het eerste vat werd afgevuld in 2010 door Nicolaj Nicolajsen (7e generatie). Zestien experimentele vaten werden in de eerste vijf jaar geproduceerd en vormden de basis van de eerste release, Thy No 1 ‘Kræn Klit’. Kerstmis 2015 was het moment waarop het stokje werd doorgegeven aan de volgende generatie: Ellen en Andreas namen samen met Marie en Jakob de verantwoordelijkheden over.

Zij bouwden een nieuw vatenmagazijn, mouterij en distilleerderij op het landgoed. In 2019 arriveerden nieuwe pot stills met een capaciteit van 1000 liter. De nieuwe distilleerderij werd officieel ingehuldigd op 15 juni 2019, tegelijk met de opening van een bezoekerscentrum. De productiecapaciteit bedraagt momenteel zo’n 50.000 liter per jaar.

Range

In oktober 2019 werd hun Thy No 9 ‘Bøg’ uitgeroepen tot Europese Whisky van het Jaar in Jim Murray’s Whisky Bible. In het voorjaar van 2024 introduceerden ze twee nieuwe reeksen: Limited Editions en Single Casks, die voortbouwen op het experimentele traject van de zogenaamde Core Expressions.

Naast een heleboel eigen bottelingen zijn er ondertussen ook een klein aantal onafhankelijke bottelaars die een release van Thy op hun palmares hebben staan, zoals de SMWS, Berry Bros & Rudd, Elixir Distillers en… het Belgische Klubb23.



Springbank 12 Year Old Cask Strength Batch 28

Tasting Notes Posted on 23/05/2026 06:30

Distilleerderij: Springbank
Regio: Schotland (Campbeltown)
Fles: Springbank 12 Year Old Cask Strength Batch 28, OB 2025, 100% Bourbon Casks
Kleur: stro
ABV: 55.5%

Fleur de Sel

De 12-jarige Springbank op vatsterkte stelt nooit teleur. Ik proefde eerder al de volgende batches: 19, 21, 22, 23, 25 en 26 en keek dus maar wat uit naar het proeven van deze Batch 28 die in 2025 gelanceerd werd. Deze werd samengesteld uit 100% bourbonvaten en hij is verrassend licht van kleur. Aan de slag!

Fris en monter op gras, hoor, aarde, leisteen, honing, overrijpe appels, mosterdzaad, jute zakken en een subtiele hint van turf: da’s de neus van deze Springbank in een notendop. Het DNA van het huis is onmiskenbaar en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Lekker olieachtig en onmiddellijk lekker kruidig op witte peper, zoethout en kalisse. Voeg daar gerust nog wat kardemom aan toe. Wit fruit, zoete boter, een mespuntje fleur de sel en best wat honing. Verrassende aciditeit en een hand-over-hand toenemende rokerigheid maakt hier een mooie smaakervaring van. Springbank pur sang. Ik vind het geweldig.

De finish is warm, lang en een tikkeltje dirty met vanille en wit fruit op het sterfbed.

Weer een erg goeie batch (hoewel niet de beste). Erg de moeite, als je hem te pakken kan krijgen. Bedankt voor het sample, Manny!

86/100

Geproefd door Mark Dermul op 15-03-2026



Springbank 10 Year Old 2015 Fino Cask Matured

Tasting Notes Posted on 22/05/2026 06:30

Distilleerderij: Springbank
Regio: Schotland (Campbeltown)
Fles: Springbank 10 Year Old 2015 Fino Cask Matured, OB 2025, 11.400 bts
Kleur: koper
ABV: 55.0%

Uitstekend

In hun Sherry Wood reeks heeft Springbank al wat leuke dingen gebotteld. Ik proefde eerder al de Palo Cortado en de Madeira expressies. Vandaag zit de Fino Cask Matured in het glas. Deze Springbank rijpte eerst 4 jaar op refill bourbon en dan nog eens 6 jaar op Fresh Fino vaten. Mooi kleurtje, hoor.

De neus opent met wat tropische vruchten zoals perzik, ananas, papaja en bloedappelsien, maar wordt al snel aangevuld met toetsen van snuiftabak en vermolmd hout, geroosterde amandelen en iets wat me aan de aarden vloer in een warehouse doet denken. Het geheel is gewikkeld in een jute zak. Uitstekende neus.

Op de tong is het allemaal iets donkerder, als u begrijpt wat ik bedoel. Tevens ook lekker kruidig met witte peper en kalisse, terwijl hij plots ook een verrassend ziltje vertoont. Zelfs een hint van rood fruit (frambozen en granaatappel). Een druppeltje honing en een druppeltje balsamico. Late karamel komt de boel verzoeten. Uitstekend, alweer.

In de middellange afdronk keert het fruit in vol ornaat weer met perzik en papaja op kop, gevolgd door gekonfijte appelsienschillen. De kruidigheid zindert lekker lang na en houdt je mond warm.

Je zou voor minder Springbank-fan worden. Dankjewel, Manny!

89/100

Geproefd door Mark Dermul op 15-03-2026



Springbank 10 Year Old 2015 Local Barley

Tasting Notes Posted on 21/05/2026 06:30

Distilleerderij: Springbank
Regio: Schotland (Campbeltown)
Fles: Springbank 10 Year Old 2015 Local Barley, OB 2025, 8.000 bts
Kleur: goud
ABV: 55.2%

Clochkiel Farm

De Local Barley releases van Springbank zijn gerust iconisch te noemen, wat ook verklaart waarom ze uitverkopen in een oogwenk. In vele gevallen nog voor ze de winkelschappen bereiken, maar da’s dan weer een andere discussie. Deze botteling, uit 2025, is een vatting van 60% bourbon & 40% sherry vaten. Er werden achtduizend flessen gebotteld op vatsterkte. De gerst is deze keer Bere Barley van de Clochkiel Farm op het Kintyre Peninsula.

De neus begint in alle eerlijkheid verrassend geturfd. Naaste zachte toetsen van citrus, perzik en nectarine krijg ik ook iets van oestersap en jute zakken op een aarden vloer. Het is erg, erg lekker op de neus. Onmiddellijk complex.

Mooi olieachtig. Onmiddellijk ook lekker kruidig op witte peper en zoethout, gember en een goeie dosis fleur de sel. Ietwat farmy en lekker fruitig op perzik en appelsienconfituur. Midpalate wordt hij best waxy en mondvullend, verschijnt er een frisse toets van limoensap en wordt de rook plots groter dan de neus deed vermoeden. Groots is het woord dat ik zoek. Heerlijke malt.

De afdronk is zowel lang, als rokerig, als zacht drogend op kalk, vanille en gedroogde perzik.

Fenomenaal. Deze kan je eigenlijk blind kopen… als je de kans krijgt. Merci, Manny!

89/100

Geproefd door Mark Dermul op 15-03-2026



Tamdhu 21 Year Old b. 2025

Tasting Notes Posted on 20/05/2026 06:30

Distilleerderij: Tamdhu
Regio: Schotland (Speyside)
Fles: Tamdhu 21 Year Old, OB 2025, American & European Oloroso Sherry
Kleur: mahonie
ABV: 47.5%

Machtig

Sinds de overname door Ian Macleod Distillers van de Tamdhu Distillery in 2011 (ze kochten ze van de Edrington Group die ze het jaar voordien sloot), hebben zij flink aan de weg getimmerd om van deze Speysideer weer een malt met aanzien te maken. En in het glas zit vandaag hun 21-jarige, gebotteld in 2025. Hij rijpte op een combinatie van Amerikaanse en Europese oloroso sherryvaten.

De neus barst van de bosbessen, maar ook pruimen en vijgen en een erg aangename licht zoetzure aardse toets. Bijzonder. Snuiftabak, cola-snoepjes, kaneel, peperkoek. Hier is vanalles aan de gang en het is allemaal uitzonderlijk goed.

Dat wordt prima verdergezet op de tong, waar het geheel nog wordt opgesmukt met rubber (the good kind), leder, noten en donkerzoete toetsen als van opgelegde rozijnen en gefermenteerde kersen. Ook het hout laat zich niet onbetuigd en zorgt voor een mooie kruidigheid in de vorm van kaneel, kruidnagel, kurkuma en zwarte peper. Een machtig smaakbommetje!

De afdronk is een troefkaart, hoor. Lang, warm, kruidig en donkerzoet. Een vloeibaar dessert.

Een machtige Tamdhu, maar helaas wel erg duur met zijn prijskaartje van om en bij de 300 EUR.

88/100

Geproefd door Mark Dermul op 15-03-2026



Tamdhu 8 Year Old 2016 Hart Brothers

Tasting Notes Posted on 19/05/2026 06:30

Distilleerderij: Tamdhu
Regio: Schotland (Speyside)
Fles: Tamdhu 8 Year Old 2016/2024 Hart Brothers, First Fill Sherry Butt
Kleur: mahonie
ABV: 46%

Finish

Wie herinnert zich de Dunhill Scotch Whisky nog? Mijn grootvader had die vroeger in de barkast staan en ik herinner mij geïntrigeerd te zijn geweest door de fles die er een beetje uitzag als een pot still. Little did I know dat Tamdhu de fingerprint malt was in die teloorgegane blend. Tamdhu sloot de deuren in 2010 maar het jaar erop werd ze gekocht door Ian Macleod Distillers. Soit, doet hier allemaal weinig terzake, want in het glas zit een onafhankelijke botteling van Hart Brothers. Een first fill sherry butt, nota bene, wat het erg donkere kleurtje verklaart.

Op de neus is het een mandje vol bosbessen overgoten met Manuka-honing en wat licht aangebrande karamel. Dan volgens gekonfijte appelsienschillen en een verloren gelopen pruim. Iets van Tunesische vijgenconfituur en een zachte toets van peper. Een druppeltje balsamico.  Helemaal achteraan nog een aangename toets van espresso. Dit is donkerzoet en uitnodigend, al mist het misschien een beetje punch.

De body is relatief licht. Mierzoet op de tong met ook onmiddellijk een flinke kruidigheid. Denk pruimen en vijgen, karamel en iets van ahornsiroop. Maar er zit ook een rubberachtig toetsje aan vast, waar ik even voorbij moet. Gelukkig domineert het niet. Wat wel domineert zijn donkerzoete smaken met karamel, honing en pruimenconfituur op kop. Er verschijnt nog een bittertje als van kastanje of koffiegruis. De malt wordt een tikkeltje droog zonder te storen.

De afdronk is best lang te noemen en bijzonder aangenaam. Donkerzoet fruit, zacht drogende kruiden, anijszaad en chocolade, pruimen en koffie… ja, sterk werk!

De neus was behoorlijk, de smaak oké, maar de finish excellent. Bedankt voor het sample, Benny.

86/100

Geproefd door Mark Dermul op 15-03-2026



Tormore 15 Year Old 2009 Legacy Casks

Tasting Notes Posted on 18/05/2026 06:30

Distilleerderij: Tormore
Regio: Schotland (Speyside)
Fles: Tormore 15 Year Old 2009, OB 2025, Legacy Casks, 1st Fill Bourbon #44031, 272 bts
Kleur: stro
ABV: 47.7%

Speyside Chartreuse

Tormore is een prachtige distilleerderij. Terecht een geklasseerd gebouw, want een architecturaal meesterwerk. En in 2022 verkocht eigenaar Pernod Ricard deze Speysider, inclusief stocks, aan Elixir Distillers, van Sukhinder Singh, in een deal waarbij ook de Whisky Exchange van handen wisselde. Productie hervatte in 2023 onder de leiding van distillery manager Polly Logan en Master Blender Oliver Chilton. In 2025 werden een flink aantal single casks gebotteld onder de noemer Legacy Casks. Dit is er zo eentje: een 15-jarige van een 1st Fill bourbonvat.

Een karrenvracht aan vanille, appels en peren, groene druiven en een hint van meringue. Da’s best een aangename neus, zonder echt uitzonderlijk te zijn.

De body is aan de lichte kant, maar lijkt naarmate hij zich op de tong nestelt wel romiger te worden. Bizar, maar wel erg aangenaam. En nu komen naast het witte fruit van de neus ook banaan en bergamot opzetten. Een zachte kruidigheid zorgt voor flink wat warmte. De tweede slok is een waar genot. Wit fruit, kruiden, vanille en iets wat me aan Chartreuse doet denken. Bij de derde slok ben ik volledig in de ban van deze malt. Meloen, custard, zachte houtkrullen… erg, erg mooi.

De afdronk begint zoet en fruitig om dan kruidig en zacht drogend te eindigen.

Dit lijkt wel een drie-traps-raket die langzaam maar zeker erg groots begint te worden. Uitstekende Tormore. Dankjewel voor het sample, Timon!

87/100

Geproefd door Mark Dermul op 14-03-2026



Timorous Beastie b. 2024

Tasting Notes Posted on 17/05/2026 06:30

Bottelaar: Douglas Laing
Regio: Schotland
Fles: Timorous Beastie, Douglas Laing, b.2024, 4500ml
Kleur: stro
ABV: 46.8%

Rehoboam

Ik heb ze nog niet zo vaak in mijn handen gehad, zo’n whiskyfles van viereneenhalve liter. Maar op een tasting in Sente die ik aan elkaar mocht babbelen was deze Timorous Beastie, gebotteld in 2024, het aperitiefje. Nu, ik heb al wel wat expressies van dit beestje mogen proeven, waaronder eentje op vatsterkte, een 10-jarige en zelfs een 40-jarige! Maar nu dus effe terug naar de klassieke versie van deze Highland blended malt, die ondermeer Glengoyne, Dalmore, Blair Athol en Glen Garioch bevat.

Op de neus is het in alle eerlijkheid een niemendalletje. Havermoutpap, appels, druivensuiker, kruisbes en limoen. Iets van digestieve koekjes en een lactisch element. Karnemelk? Lentefris, zeker, maar duidelijk ook betrekkelijk jong.

Hij is erg zacht op de tong. Zoet wit fruit vooraan (met kruisbes nu op kop), gevolgd door zachte kruiden in de vorm van witte peper, gember en zoethout. Citrusschillen (limoen?) komt nazinderen. Een zomers aperitiefje, zonder meer.

De finish vertaalt zich naar appel en citroenschillen met nog een zacht pepertje.

Alles bij elkaar een vlot drinkbare whisky om met vrienden van te genieten op een zomers terras. Maar daar heb je natuurlijk geen Rehobaom voor nodig waar je zo’n 350 EUR voor neertelt (als je zeven flessen van 70cl koopt ben je aanzienlijk minder kwijt!).

81/100

Geproefd door Mark Dermul op 14-03-2026



Secret Highland 14 Year Old 2011 Little Brown Dog

Tasting Notes Posted on 16/05/2026 06:30

Distilleerderij: Clynelish
Regio: Schotland (Highlands)
Fles: Secret Highland 14 Year Old 2011/2025 Little Brown Dog, Bourbon Hogsheads, 480 bts
Kleur: goud
ABV: 56.5%

Tijgerbalsem

Little Brown Dog is een relatief jonge speler op de markt van onafhankelijke bottelaars, opgericht in 2018 door Andrew Smith (spirits enthousiast en voormalig dierenarts) en Chris Reid (landbouwer). Het bedrijf is ondergebracht in Fetternear in Aberdeenshire, de graanschuur van Schotland. Het bedrijf werd genoemd naar Andrews kleine bruine hond Banksy, die hem steevast vergezelde op zijn distilleerderijbezoeken. Ondertussen zijn ze ook distilleerders en maken ze met hun stills gin en rum. Ik ga er vanuit dat whisky ook op de roadmap staat. In het glas zit een Secret Highland, waarvan het een publiek geheim is dat het om een Clynelish gaat. Het is een vatting van twee bourbon hogshead, die samen bijna 500 flesjes op vatsterkte opleverden.

Het DNA van Clynelish is onmiddellijk herkenbaar. Tijgerbalsem, vanille, appelsienschillen en appels, maar wordt hier nog aangevuld met een toets van karnemelk en gember, terwijl er ook een aards randje verschijnt wat hem een tikkeltje vuil maakt. That’s a good thing, voor alle duidelijkheid. Melkchocolade met pralinévulling op de achtergrond. Een druppeltje water toevoegen doet de fruitige kant ietwat snoeperig worden. Ook dat is a good thing.

Volmondig, volgens verwachting, maar de malt wordt relatief snel erg kruidig. Zeg gerust pikant. Dat is te wijten aan de combinatie van alcoholpercentage enerzijds en een panoplie aan kruiden (oregano, gember, peper, nootmuskaat) anderzijds. Ik hap even naar adem. Een beetje water doet hem deugd. De kruiden verzachten en het fruit schittert weer.

De finish is lang en intens, met bijenwas en geprakte banaan op het sterfbed, zelfs met wat water bij.

Een geweldige Clynelish, maar ik prefereer hem toch met een druppeltje water. Verrassend vriendelijk geprijsd met zijn 99 EUR.

86/100

Geproefd door Mark Dermul 14-03-2026



Clynelish 9 Year Old 2015 Adelphi

Tasting Notes Posted on 15/05/2026 06:30

Distilleerderij: Clynelish
Regio: Schotland (Highlands)
Fles: Clynelish 9 Year Old 2015/2025 Adelphi, Refill Oloroso Sherry Butt #51256, 477 bts
Kleur: goud
ABV: 54.5%

Gebeiteld

Adelphi behoeft nauwelijks nog een introductie, toch? Ze zijn al jarenlang bekend als onafhankelijk bottelaar en sinds 2014 ook eigenaars van de Ardnamurchan Distillery. Hun onafhankelijke bottelingen kenmerken zich door het feit dat er slechts een minimalistisch label wordt aangebracht, waardoor alle aandacht naar de liquid gaat. In het glas zit een jonge Clynelish die zijn leven doorgebracht heeft op een refill oloroso sherry butt.

Als je op de neus Clynelish vanaf de eerste snuif kan herkennen, dan weet je dat je gebeiteld zit. Bijenwas en citrustoetsen domineren, gevolgd door een hint van ananas en overrijpe perziken. Dat wordt verder mooi aangevuld met iets van honing en oregano. Fantastische neus.

Hmm, lekker waxy op de tong, maar wel erg intens. Een bommetje op bijenwas en een karrenvracht aan kruisbessen, kiwi, rabarber, gekonfijte appelsienschillen, Granny Smith appels en dan die prachtige, bittere toets van het witte vlees van een roze pompelmoes. Deze Clynelish ticks all the boxes, zoals men zegt. Een zachte kruidigheid zorgt tevens voor een beetje warmte in de mond.

De afdronk is lang, bitterzoet en gekonfijt, met een subtiele kruidigheid. Uitstekend.

Wat me vooral charmeert is dat het refill oloroso sherryvat slechts bijzaak blijkt. Het is hier vooral de fantastische spirit die schittert. Dankjewel, Timon!

87/100

Geproefd door Mark Dermul 14-03-2026



Mark’s Whisky Ramblings 601: Four Corners of Scotland

Mark's Whisky Ramblings Posted on 14/05/2026 06:36

Diageo vormde vier distilleerderijen om tot de ‘Home of Johnnie Walker’, omdat deze malts een essentieel onderdeel uitmaken van hun blends. Om dat te vieren werden ook 4 speciale releases uitgebracht, elke release 3.000 flessen sterk, om de regio te vertegenwoordigen. We zetten ze alle vier even op een rijtje: Glenkinchie, Cardhu, Clynelish en Caol Ila. De opnamen vonden plaats in Wenen en Graz tijdens een tripje met twee vrienden.



Caol Ila 14 Year Old Four Corners of Scotland

Tasting Notes Posted on 13/05/2026 06:30

Distilleerderij: Caol Ila
Regio: Schotland (Islay)
Fles: Caol Ila 14 Year Old Four Corners of Scotland, OB 2022, refill & freshly charred hogsheads, 3.000 bts
Kleur: witte wijn
ABV: 53.0%

The Islay Home of Johnnie Walker

Diageo vormde vier distilleerderijen om tot de ‘Home of Johnnie Walker’, omdat deze malts een essentieel onderdeel uitmaken van deze blend(s). Om dat te vieren werden ook 4 speciale releases uitgebracht, elke release 3.000 flessen sterk, om de regio te vertegenwoordigen. In het glas zit de vertegenwoordiger van de Islay Home of Johnnie Walker. In het glas zit een 14-jarige Caol Ila. Een tikkeltje vreemd, aangezien de andere drie op 16-jarige leeftijd werd gebotteld, maar dat laten we niet aan ons hart komen.

Da’s een intens geturfde en best vuile neus. Vuil is in dit geval positief, voor alle duidelijkheid. Hij vertoont flink wat maritieme elementen als zeewier, assen, teer en een dieselwalm van een vissersboot die net toekomt in de haven van Port Askaig. Daarachter zit wel iets van appel en citroenen en een lichte toets van munt. Islay pur sang!

Licht olieachtig op de tong en een pak zoeter dan de neus deed vermoeden. Vanille en appelmoes met een druppeltje honing gaan nu de maritieme toetsen vooraf. Zoet versus zout, met nog flink wat peper in het midden. Hoewel hij relatief recht-toe-recht-aan is en compleet verstoken van ook maar enige complexiteit, kan ik niet ontkennen dat dit een malt naar mijn hart is. Lekker verwarmend op koude dagen. Ik vind deze top.

De afdronk is eerlijk gezegd wat aan de korte kant. Ik krijg appels, citroenen, turf en flink wat peper met wederom een takje munt op het sterfbed. De rokerigheid blijft het langst nazinderen.

Er bestaat geen slechte Caol Ila. Enkel goeie en betere. Deze hoort zonder twijfel thuis in de laatste categorie. Dit is overigens de enige fles in de reeks die ik niet persoonlijk ter plekke heb gescoord. De enige keer dat ik Caol Ila bezocht was in 2017 en toen was er nog geen sprake van ‘The Home of’. Mijn goeie vriend Chris Lauriers bracht deze voor me mee, waarvoor dank! In september 2026 keer ik zelf nog eens terug naar Islay en wie weet breng ik dan een nieuwe fles mee…

87/100

Geproefd door Mark Dermul op 29-12-2025



Clynelish 16 Year Old Four Corners of Scotland

Tasting Notes Posted on 12/05/2026 06:30

Distilleerderij: Clynelish
Regio: Schotland (Highlands)
Fles: Clynelish 16 Year Old Four Corners of Scotland, OB 2021, American Oak Hogshead, 3.000 bts
Kleur: zonlicht
ABV: 49.3%

The Highland Home of Johnnie Walker

Diageo vormde vier distilleerderijen om tot de ‘Home of Johnnie Walker’, omdat deze malts een essentieel onderdeel uitmaken van deze blend(s). Om dat te vieren werden ook 4 speciale releases uitgebracht, elke release 3.000 flessen sterk, om de regio te vertegenwoordigen. In het glas zit de vertegenwoordiger van de Highland Home of Johnnie Walker. In het glas zit een 16-jarige Clynelish die op Amerikaanse eik rijpte.

De neus is een schoolvoorbeeld van wat we verwachten van dit huis: bijenwas bij de vleet, heide, vanille, boomgaardfruit en een mooie hint van ananas. Moutsuikers en een zachte, bijna subtiele toets van eik. Het is moeilijk onder woorden te brengen hoe geweldig deze neus eigenlijk wel is.

Ja! De waxiness waarop ik hoopte is dominant op de tong. Bullseye! Het fruit van de neus keert weer, hoewel de ananas nu een beetje minder prominent is, ten voordele van groene druiven en gestoofde peren. Iets van heide en stro. Een zacht bittertje verschijnt midpalate.

De lange afdronk blijft waxy en fruitig tot de laatste snik. Heerlijk.

De klassieke Clynelish 14 is al geweldig. Dit is zijn grote, sterke broer. Ik pakte de fles mee na mijn bezoek aan deze geweldige distilleerderij in september 2022. Maar nu komt ze toch stilaan teneinde. Ik ben met spijt in het hart aan de laatste centiliters toe…

89/100

Geproefd door Mark Dermul op 28-12-2025



Cardhu 16 Year Old Four Corners of Scotland

Tasting Notes Posted on 11/05/2026 06:30

Distilleerderij: Cardhu
Regio: Schotland (Speyside)
Fles: Cardhu 16 Year Old Four Corners of Scotland, OB 2021, American Oak, 3.000 bts
Kleur: licht goud
ABV: 58.2%

The Speyside Home of Johnnie Walker

Diageo vormde vier distilleerderijen om tot de ‘Home of Johnnie Walker’, omdat deze malts een essentieel onderdeel uitmaken van deze blend(s). Om dat te vieren werden ook 4 speciale releases uitgebracht, elke release 3.000 flessen sterk, om de regio te vertegenwoordigen. In het glas zit de vertegenwoordiger van de Speyside Home of Johnnie Walker. In het glas zit een 16-jarige Cardhu die op Amerikaanse eik rijpte.

Erg frisse en florale neus op vers afgereden gras, appels en peren, honing, vanille en butterscotch. Nog iets van amandelschaafsel en een licht bittertje als van een walnoot. Al bij al is dit eerder eenvoudig, maar compleet foutloos en op en top Speyside.

De alcohol is mooi geïntegreerd, waardoor water overbodig wordt. Het begint zachtjes zoet om dan wat kruidig te worden en zelfs wat drogend. Midpalate krijg ik flink wat peper. Het fruit is van de boomgaardvariant, aangevuld met citroen.

De afdronk is verrassend lang en warm, blijft fruitig en fris.

Leuke Cardhu, maar helaas erg duur (voor wat je krijgt). Ik proefde hem voor het eerst in de distilleerderij tijdens ons bezoek van september 2024 en kon het toch niet laten om een flesje mee huiswaarts te nemen.

86/100

Geproefd door Mark Dermul op 28-12-2025



« PreviousVolgende »