Op 11 januari bracht Diageo de tweede reeks van zijn ‘Manager’s Choice Single Cask Collection’ uit. Dit is een reeks exclusieve malts die op vier verschillende tijdstippen worden uitgebracht. Het idee is dat elke manager van Diageo’s 27 Schotse distilleerderijen één vat speciaal uitkiezen in hun warehouse. Dit vat zou dan de definitieve smaak vertegenwoordigen van die bepaalde distilleerderij. Ze worden gebotteld op vatsterkte en zijn natuurlijk zeer gelimiteerd (telkens zo’n 400 flessen). Hierdoor wordt de prijs natuurlijk wel de hoogte ingejaagd. Alle whisky’s kosten zo’n 250 tot 450 EUR per fles!
De eerste release dateert van 4 september 2009 en deed heel wat stof oplaaien omwille van de jonge leeftijd van de whisky in combinatie met de hoge prijzen. Tasting notes zijn amper te vinden omdat heel wat flessen in verzamelingen verdwenen om wellicht nooit geopend te worden. Deze tweede release gaat misschien wel dezelfde kant op, wat jammer zou zijn. En wat te denken van de derde en laatste releases? Wie zal het zeggen?
Hieronder sommen we de releases even voor u op, vergezeld (voor de eerste twee releases) van de houtsoort waarop de dram rijpte, het alcoholpercentage (ABV) en de gemiddelde verkoopprijs bij release:
1e release : 4 september 2009
Cardhu 1997 – bourbon cask, 57,3% ABV, ca. 250 pond
Glen Elgin 1998 – sherry cask, 61,1% ABV, ca. 250 pond
Linkwood 1996 – bourbon cask, 58,3% ABV, ca 200 pond
Mortlach 1997 – sherry cask, 57,3% ABV, ca 250 pond
Oban 2000 – sherry cask, 58,7%, ca. 300 pond
Teaninich 1996 – bourbon cask, 55,3%, ca. 200 pond
2e release : 11 januari 2010
Blair Athol 1995 – ex-sherry cask, 57,4% ABV, ca. 200 pond
Cragganmore 1997 – ex-sherry cask, 59,7% ABV, ca. 250 pond
Dalwhinnie 1992 – ex-bourbon cask, 51% ABV, ca 250 pond
Dufftown 1997 – ex-bourbon cask, 59,5% ABV, ca 250 pond
Glen Spey 1996 – new American oak, 52%, ca. 200 pond
Strathmill 1999 – new American oak, 60,1%, ca. 200 pond
Talisker 1994 – ex-sherry cask, 58,6% ABV, ca. 300 pond
3e release : 4 maart 2010
Coal Ila (300 pond)
Dailuaine (200 pond)
Glen Ord (250 pond)
Glenkinchie (250 pond)
Inchgower (200 pond)
Mannochmore (200 pond)
Royal Lochnagar (250 pond)
4e release : 4 juni 2010
Auchroisk (200 pond)
Benrinnes (200 pond)
Clynelish (250 pond)
Glendullan (200 pond)
Knockando (250 pond)
Lagavulin (300 pond)
Volgens de laatste geruchten zou Diageo zelfs overwegen om whisky van hun gloednieuwe en supermoderne Roseisle distilleerderij in de Highlands aan deze reeks willen toevoegen. Momenteel is de spirit van Roseisle nog aan het rijpen om de wettelijk vereiste leeftijd van 3 jaar te bereiken. Mocht het gerucht waar zijn, dan zou dit meteen de eerste officiële single malt botteling zijn van Roseisle.
Jep volledig mee eens.
Dat, Glenn, zijn wijze woorden. In mijn gesprek met Toon gisteren kwam bijvoorbeeld ook naar boven dat we iconen zoals Jim Murray inderdaad ook niet blindelings moeten geloven. Er zijn geen goede of foute antwoorden, enkel persoonlijke smaak. Er zijn geen slechte whisky’s, enkel goede en betere. Laat ons het daarop houden.
Oeps zo bedoelde ik dat niet hoor Mark. Natuurlijk zijn ze in Leuven ( ik ben ook van Leuven)allemaal niet zo. Maar ik ken er toch verschillende. Nu ik had beter gezegd dat dit typisch iets is voor mensen die zich laten beinvloeden door zo speciale reeksen enz. Of zo als Toon die zich heeft laten beinvloeden door Jim Murray toch iemand met enorme ervaring en eindeloze kennis( deed ik ook vroeger hoor Toon). Maar een ding mag niemand van ons uit het oog verliezen Smaken verschillen letterlijk en figuurlijk. Ik heb zeker de wijsdom niet maar een goede raad wil ik toch geven en die is : laat u niet beinvloeden door iemand of iets het enige dat telt is proeven en proeven en nog is proeven en kopen volgens uw eigen smaak. Wat de flessen ook kosten goedkope of dure.
Niet alle whiskyliefhebbers uit het Leuvense zijn snobs, toch? Dat kan ik moeilijk geloven. Ze zitten overal een beetje, maar blijven gelukkig toch een minderheid. Ik heb alvast alleen maar kennis gemaakt met echte liefhebbers in de afgelopen weken en maanden en ben daar zeer blij om.
Te duur en ik ben niet overtuigd van hun keuze. Dit is weer een typisch marketing produkt. Waar blijft de liefde voor Whisky maken toch? De Whiskysnobs van Leuven zullen weer blij zijn.