Laat ik met de deur in huis vallen: dit boek(je) is niet te koop.
Het is promotiemateriaal dat Maxxium op proeverijen uitdeelt. Het is dan ook maar 55 pagina’s dik en heeft de doorgewinterde whiskyliefhebber weinig te bieden.

Maar da’s dan ook niet de doelgroep.

Dit boekje is eerder bedoeld voor de newbie die zijn eerste stappen in de whiskywereld zet en op een snelle en toegankelijke manier de basisinfo wil vergaren.

Dat kan dankzij een aantal (bijzonder korte) hoofdstukken, zoals ondermeer:

  1. Hoe proef je whisky?
  2. De Distilleerderij
  3. Gerst en Turf
  4. De Houten Washbacks
  5. De Koperen Distilleerketels
  6. De Eiken Vaten
  7. Etiket

En dan zijn we nog maar halverwege het boekje. De tweede helft is voorbehouden voor product placement met aandacht voor de merken van Maxxium, zijnde The Famous Grouse, Grant’s, Monkey Shoulder, Highland Park, The Balvenie, Glendiffich en Tullamore Dew om de voornaamste even op te sommen.

In die optiek zal het boekje wellicht bijdragen aan de ervaring die iemand die whisky pas gaat ontdekken heeft, wanneer hij de stand van Tony Van Rooijen – die ook het voorwoord schreef en al sinds 2008 de ambassadeur is voor voornoemde merken – bezoekt en de bezielde man aan het werk ziet.

Dat overkwam ook mij, toen ik Tony na meer dan tien jaar nog eens tegen het lijf liep op het whiskyfestival in Hulst in 2021. Hij signeerde prompt een exemplaar en stopte het me toe (ik vond het een faire ruil tegen ons eigen boek Whisky Voor Iedereen).

Ik zal het kleinood koesteren.

Grappig detail: er bestaat ook een kleine versie met softcover van die je zomaar in je binnenzak kan stoppen.

Whisky is een reis waarvan je de bestemming niet kent
Tony Van Rooijen – voorwoord
Maxxium Nederland
Hardcover
55 pagina’s