Zelf je whisky blenden is iets wat al door verschillende bedrijven wordt aangeboden. Denken we maar aan Master of Malt of WhiskyBlender. Maar nu komt William Grant & Sons met een soortgelijk project op de proppen met de ronkende naam Glenfiddich Gallery. Het is een unieke online whisky service waarbij je aan de hand van een online toepassing je eigen smakenpalet kan bepalen om dan te zien welk single cask uit de gallerij daar het beste bij aansluit. De galerij bevat een indrukwekkende reeks single casks van 1958 tot 1994 waarbij de ‘oplage’ varieert van 3 flessen tot 100. De vaten werden uitgezocht door hun Malt Master Brian Kinsman.

De Taste Profiler is een eenvoudig en intuïtief te gebruiken toepassing die je al na vier stappen een gepersonaliseerde flavour map laat zien en vervolgens een aantal vaten voorstelt. Wanneer je een vat gevonden hebt en beslist het prijskaartje ervoor te willen neertellen (opgelet, de goedkoopste fles kost zo’n 450 EUR, terwijl de duurste richting 125.000 EUR gaat!), komt het leuke gedeelte.

Nu krijg je de mogelijkheid om zelf je verpakking en je label te kiezen. Er zijn verschillende kleurencombinaties mogelijk. En uiteraard kan je het label personaliseren.

Dan rest er enkel nog je kredietkaart boven te halen en een paar weken geduld te oefenen alvorens je je persoonlijke Glenfiddich thuis toegestuurd krijgt.

Brian Kinsman maakt zich sterk dat hij nog een hele reeks vaten op zijn verlanglijstje heeft staan voor het geval één of meerdere zouden uitverkocht geraken. Op die manier wenst Glenfiddich niet alleen een unieke service aan te bieden aan haar cliënten, maar positioneert ze tevens het merk naar de toekomst toe, nl. met een online service.

We zijn eens benieuwd hoe lang het zal duren alvorens andere distilleerderijen dit voorbeeld zullen oppikken. Wat ons betreft – afgezien van het prijskaartje – is het alvast een trend die we toejuichen.