Bottelaar: John Walker & Sons Ltd
Regio: Kilmarnock
Fles: Johnnie Walker Red Label, gebotteld in 1985
Kleur: zonlicht
ABV: 40%

Aangename verrassing

Johnnie Walker behoeft natuurlijk geen introductie. Het is de bekendste blend ter wereld en tevens de best verkopende (deze Red Label toch). Oorspronkelijk heette deze Walker’s Kilmarnock Whisky. John Walker – Johnnie voor de vrienden – begon zijn whisky te verkopen in het Schotse Ayrshire in zijn kruidenierszaak (die hij op 14-jarige leeftijd overnam in 1819!), maar na zijn dood waren het zijn zoon Alexander en kleinzoon Alexander II die het label echt populair maakten.

De iconische, vierkante fles werd geïntroduceerd in 1870. Er was goed over nagedacht, want dan ging er weinig plek in de doos verloren. En de flessen braken minder makkelijk tijdens het transport. Ook typisch is het label, dat op alle flessen onder een hoek van zo’n 20° wordt aangebracht, waardoor een groter lettertype kon worden gebruikt. Pas in 1909 introduceerde Alexander II en George (kleinzonen van John) de kleuren ‘White’, ‘Red’ en ‘Black’ (‘Gold’ en ‘Blue’ kwamen pas veel later, namelijk in 1992). En de naam ‘Johnnie Walker’ werd toegevoegd, ter vervanging van de oude naam ‘Walker’s Old Highland’. Tot slot was dit ook het moment waarop de wereldberoemde ‘Striding Man’ werd geïntroduceerd. De ‘Johnnie Walker White Label’ (5 jaar oud) verdween tijdens de eerste wereldoorlog, maar vervangen door de Swing (daarover later meer).

Genoeg geschiedenis – we gaan ook een oude Black Label en Swing proeven en kunnen dan nog een streepje geschiedenis meegeven – proeven nu! En dat doen we met een Johnnie Walker Red Label, gebotteld op 12 november 1985.

Neus: graan, rietsuiker, dennennaalden, alcohol, hint van rokerigheid en tikkeltje peper (Talisker?)

Smaak: nogal waterachtig, bubbelgum-zoet, drogend

Afdronk: pas in de afdronk komt er een beetje meer rokerigheid en zelfs wat coastal karakter door

Red bestaat uit zo’n 35 malt- en graanwhisky’s en is nog steeds de best verkopende whisky ter wereld, met grote groeicijfers in de zogenoemde emerging markets, waar hij het symbool is van de Westerse welvaart. Het is dan ook één van de meest nagemaakte whisky’s. Tevens is het één van de weinige whisky’s die gepromoot wordt om mee te mixen met andere drank, zoals cola. Gezien de belabberde reputatie onder liefhebbers, een aangename verrassing.

Geproefd door Mark Dermul op 16-02-2011
(om snel andere tasting notes te vinden, surf naar www.whivie.be)