Distilleerderij: Macduff
Regio: Schotland (Highlands)
Fles: Blended Scotch Whisky
Kleur: stro, met een lichtgroene tint
ABV: 40%
De reclamespot is beter
Deze blend is heel populair in Frankrijk, maar sinds enkele jaren – ondersteund door een resem aan spitsvondige, ondertussen beruchte zwart/wit spots op televisie van stoere mannen in kilt – ook in onze contreien aan populariteit aan het winnen.
De blend wordt samengesteld door Stephanie McLeod, die Master Blender is bij William Lawson. Zij kiest duidelijk voor een lichte, fruitige blend, wat niet hoeft te verbazen als je weet dat de distilleerderij pal midden in de fruitboomgaarden van het Duff House ligt.
De blend is samengesteld uit verschillende fruitige, totaal ongeturfde single malts (20%), aangevuld met graanwhisky. Alle ingrediënten hebben gerijpt op sherryvaten.
Hij heeft een neus vol bloemen, appelgebak en banaan. Althans, als je niet verkouden bent, want de neus is heel licht. Te licht, in mijn opinie. Net als de body.
In de mond gebeurt er bijzonder weinig. Wat een fletse blend. Je proeft een klein beetje geroosterde granen en wat vanille of toffee, maar het is allemaal heel platjes. Hier wordt je niet echt opgewonden van.
De afdronk… welke afdronk?
Terwijl ik van de – toch wel zeer knap gemaakte – reclamespots wel kan genieten, heeft deze blend te weinig in huis om te kunnen bekoren. Dit is een heel mager beestje dat de betere blend een slechte naam bezorgd.
Score : 65
geproefd door Mark Dermul op 03-02-2010